Test zelf waarom kennis van leesniveau B1 zo belangrijk is voor GGZ-teksten

Heb jij ook wel eens dat je een boek weglegt als het ingewikkeld wordt? Dan blader ik vaak eerst om te zien hoeveel bladzijden ik nog moet. Alsof dat helpt. En dan pak ik maar een kopje thee en wat chocola.

Maar wat als je dat steeds hebt met teksten van de geestelijke gezondheidszorg (GGZ)?

In dit artikel ervaar je zelf waarom schrijven op leesniveau B1 zo belangrijk is om dat te voorkomen. En waarom het goed werkt voor lager én hoger opgeleiden.

 

Wat is leesniveau B1?

Leesniveau B1 is een manier van lezen en schrijven die voor veel mensen makkelijk te begrijpen is. Het is het geadviseerde niveau voor teksten over gezondheid, waaronder geestelijke gezondheidszorg. Het is een van de zes niveaus van taal, van makkelijk naar moeilijk. Als je zo schrijft, gebruik je makkelijke woorden en korte zinnen die snel duidelijk zijn.

Ongeveer 80% van alle mensen begrijpt een tekst op dit niveau. Het maakt niet uit wat iemands opleiding is of waar die vandaan komt. Dit soort teksten zorgen er dus voor dat bijna iedereen kan meedoen.

 

Waarom leesniveau B1 ook goed is voor hoger opgeleiden

Uit onderzoek blijkt dat teksten op leesniveau B1 niet alleen fijn zijn voor mensen met een lager opleidingsniveau. Maar ook voor mensen die langer hebben gestudeerd. Dat komt doordat je er makkelijker en sneller doorheen gaat. Dat is een groot voordeel in deze tijd. Daarin lijken we soms naast een lopende band met informatiepakketten te staan.   

 

Ervaar het verschil

Wil je zelf ervaren hoe groot het verschil kan zijn tussen teksten op een bepaald leesniveau? En waarom teksten op leesniveau B1 zo belangrijk zijn? Lees dan de vijf teksten hieronder. Ze gaan van moeilijk naar makkelijk.

Hoeveel procent van de woorden moet jij kennen voordat je de inhoud begrijpt?

 

Tekst 1: je kent 60% van de woorden

Sarah voelde … altijd … als ze een … van de … moest … Of als ze een … moest … Ze … zich om … te geven … ze de … niet … kon … en … Soms … ze een …, zoals 'Ik … mijn … …'. Of 'Ik … nog geen … … om te lezen.'

Maar toen ze een … … over haar … in … …, … ze zich … Eindelijk … ze alles en … ze geen … meer te … Ze is … dat er … meer … is voor … … en … …

 

Tekst 2: je kent 70% van de woorden

Sarah voelde zich altijd … als ze een … van de instelling moest … Of als ze een … moest … Ze schaamde zich om toe te geven … ze de … niet … kon … en … Soms … ze een …, zoals 'Ik … mijn … vergeten'. Of 'Ik … nog geen … … om te lezen.'

Maar toen ze een … ontving over haar … in … …, voelde ze zich … Eindelijk … ze alles en hoefde ze geen … meer te … Ze is blij dat er … meer … is voor … teksten en … …

 

Tekst 3: je kent 80% van de woorden

Sarah voelde zich altijd ongemakkelijk als ze een … van de instelling moest … Of als ze een … moest … Ze schaamde zich om toe te geven dat ze de … niet goed kon … en … Soms verzon ze een …, zoals 'Ik ben mijn … vergeten'. Of 'Ik heb nog geen … gehad om te lezen.'

Maar toen ze een … ontving over haar … in … …, voelde ze zich opgelucht. Eindelijk … ze alles en hoefde ze geen … meer te verzinnen. Ze is blij dat er steeds meer … is voor … teksten en … ...

 

Tekst 4: je kent 90% van de woorden

Sarah voelde zich altijd ongemakkelijk als ze een … van de instelling moest lezen. Of als ze een … moest invullen. Ze schaamde zich om toe te geven dat ze de … niet goed kon … en begrijpen. Soms verzon ze een smoes, zoals 'Ik ben mijn bril vergeten'. Of 'Ik heb nog geen … gehad om te lezen.'

Maar toen ze een … ontving over haar therapie in … taal, voelde ze zich opgelucht. Eindelijk … ze alles en hoefde ze geen smoesjes meer te verzinnen. Ze is blij dat er steeds meer aandacht is voor … teksten en … B1.

 

Tekst 5: je kent 100% van de woorden

Sarah voelde zich altijd ongemakkelijk als ze een brief van de instelling moest lezen. Of als ze een formulier moest invullen. Ze schaamde zich om toe te geven dat ze de teksten niet goed kon lezen en begrijpen. Soms verzon ze een smoes, zoals 'Ik ben mijn bril vergeten'. Of 'Ik heb nog geen tijd gehad om te lezen.'

Maar toen ze een brief ontving over haar therapie in begrijpelijke taal, voelde ze zich opgelucht. Eindelijk begreep ze alles en hoefde ze geen smoesjes meer te verzinnen. Ze is blij dat er steeds meer aandacht is voor begrijpelijke teksten en leesniveau B1.

 

Waarom leesniveau B1 belangrijk is voor de GGZ

De meeste mensen begrijpen een tekst als ze negentig procent van de woorden kennen. Maar leesniveau B1 gaat over meer dan alleen de woorden. Het gaat ook om hoe de zinnen en tekst zijn opgebouwd. 

Door teksten op leesniveau B1 te schrijven, worden ze niet alleen makkelijker te begrijpen. Ook vind je sneller wat je zoekt.

Dat is belangrijk in de GGZ voor een goede behandeling en om misverstanden te voorkomen. Maar ook voor zelfhulp via boeken of artikelen. 

 

Test jouw tekst

Wil je weten of jouw tekst geschikt is voor leesniveau B1? Lees dan mijn andere artikel over leesniveau B1 en test je tekst.

 

Hulp nodig?

Vind je makkelijk schrijven over geestelijke gezondheid lastig? Of heb je er geen tijd voor? Ik kan je helpen met een B1-tekst over psychologie of psychiatrie. Neem gerust contact met me op.

 

Hoe vond je deze tekst?

Heb je deze tekst begrepen? Mooi! Want ik schreef 'm op leesniveau B1.

 

Tip

Vond je dit artikel interessant? Deel het dan op sociale media. Zo help je ook anderen om de goede tekstschrijver te vinden.

Naar het overzicht