In de prijzen

 

Wedstrijd pakkende kop De RedactieIN DE ZOMER VAN 2019 DEED IK MEE AAN DE WEDSTRIJD 'BESTE KOPPENBEDENKER' VAN DE REDACTIE.

Dit is een bekende aanbieder van detacheringen, trainingen en nieuws op het gebied van schrijven. De opdracht was: 'Deze tekst mist een goede online kop. Kan jij er één bedenken?' Tot mijn blijdschap won ik een mooie kop. Maar dan een om uit te drinken. Hoe ik tot die winnende titel kwam? En hoe jij er volgend jaar een bedenkt? ;-) 

 

Van levensbelang

Nog even vooraf: koppen zijn voor teksten wat eten voor mensen is. Zonder een goede kop sterft je tekst een stille dood. Zeker op het internet. Daar wordt je tekst ondergesneeuwd door alleen al ruim 4 miljoen nieuwe blogs per dag (volgens Hostingfacts.com).  

Met een verleidelijke kop trek je de aandacht van je lezer. En je zorgt ervoor dat die de volgende zin leest.

 

80% leest alleen maar titels, zo blijkt keer op keer uit onderzoek.       

 

Google-proof

Dus wat deed ik om een kop te verzinnen die nieuwsgierig maakt om ook de rest van de tekst te lezen? Ik begon met trefwoordonderzoek. Want zonder de juiste online zoekwoorden te gebruiken, verdwijnt je tekst sowieso in de krochten van het internet. Dan weet Google niet waar hij je tekst moet plaatsen. 

Om de kans te vergroten dat de tekst bij de wedstrijd hoog in Google kwam, vroeg ik me af: wat belooft deze tekst? En welke trefwoorden typen mensen in om te zoeken naar dit soort informatie? Uit mijn speurtocht bleek dat de zoekterm 'begrijpelijk schrijven' een goede match was. Daarop zoeken relatief veel mensen. En er zijn naar verhouding weinig schrijvers die ermee concurreren.  

Maar daarmee had ik nog geen pakkende kop...

(Die sowieso pakkender moest zijn dan deze drie voorbeelden uit Google.)

 

Gedroomd resultaat

Daarom vroeg ik me vervolgens af: wat is het voordeel áchter begrijpelijk schrijven?

 

Een lezer zoekt uiteindelijk geen tools, maar resultaat.

 

Ik kwam op: 'een heldere boodschap'.   

Met dit gedroomde resultaat zette ik stap drie: ik vulde de details in. Die maken een bericht geloofwaardig en levendig.

In de tekst bij de wedstrijd stelt de schrijfster de lezer bijvoorbeeld vijf vragen. Een goed detail om te benutten in de titel: mensen zijn gek op lijstjes en getallen. 

Kon ik ook iets doen met beeldspraak, een ander belangrijk detail? Want mensen denken in plaatjes. En die roepen een bepaalde emotie op, waarmee je je voordeel kunt doen. Mijn eerste associatie bij ‘helder’ was ‘glas’. Waarschijnlijk door het verband met de opdracht: verzin een pakkende kop.

Maar ook hiermee had ik die goede online kop nog niet...      

 

Volledig zichtbaar

Want de juiste woorden in je titel is een ding. Het maakt daarbij voor de vindbaarheid in Google niet uit hoeveel woorden het zijn. Maar wil je ook zoveel mogelijk kliks krijgen op je titel? Dan is het raadzaam om een kop te kiezen die volledig zichtbaar is. En die niet halverwege wordt afgebroken door drie puntjes... 

Een handig hulpmiddel daarbij is de website Meta Tags. Hierop zie je hoe Google je titel weergeeft. Net als LinkedIn, Twitter en andere social media

Bijvoorbeeld zo:  

 

Nieuwgierig?

Zo kwam ik ten slotte tot de kop waarmee ik een kop won: 

 

Begrijpelijk schrijven? 5 vragen waarmee je boodschap glashelder wordt

 

Oordeel zelf hoe goed jij 'm bij deze tekst vindt passen. 

 

WEKT MIJN KOP OOK JÓÚW NIEUWSGIERIGHEID?

Lees dan ook dit artikel: Hoe je simpel een goede titel maakt (en zo pas echt mensen helpt).