Dé manier om je tekst aansprekend te beginnen (het is net therapie...)

Zit je te wikken en te wegen hoe je je homepage, folder of advertentie begint? Zodat je je doelgroep aanspreekt?

Twijfel je of je zal beginnen met je kwalificaties? Je methode? Of je visie? Wat je vaak bij anderen ziet. En wat je gewend bent van sollicitaties.   

Ga dan eens met je gedachten naar de therapiekamer. Hoe begin je daar een gesprek? 

Waarschijnlijk inventariseer je eerst het probleem. Dan toon je begrip. En pas daarna vertel je wat meer over jezelf, leg je de behandeling uit en begin je met de therapie.

Precies hetzelfde werkt het met tekst. Vooral als je je lezers wilt aansporen tot actie. Dat geldt voor cliënten, studenten: voor wie je ook maar schrijft. 

 

Test het zelf

 

Vergelijk bijvoorbeeld eens de volgende twee homepageteksten van psychologenpraktijken.

 

Voorbeeld 1

Wij zijn een praktijk waar begeleiding en behandeling wordt geboden aan cliënten vanaf 18 jaar, met psychische klachten van uiteenlopende aard. Dat kunnen bijvoorbeeld angst- en spanningsklachten zijn, somberheid en depressie, problemen in de relationele sfeer of klachten naar aanleiding van een akelige gebeurtenis. Onze medewerkers vinden het van groot belang dat cliënten zich veilig voelen en op hun gemak. Onderzoek wijst uit dat de behandeleffectiviteit in onze  spreekkamer ver uitsteekt boven het landelijke gemiddelde. Daarover zijn wij blij en trots.

 

Dat klinkt goed, denk je misschien. Medewerkers die oog hebben voor een veilige therapie-omgeving. En die goede resultaten behalen. Toch staat deze webpagina maar op plaats 65 in Google. Terwijl meer dan 90% van de Google-gebruikers niet verder dan de eerste tien zoekresultaten komt.   

Nu het volgende voorbeeld:

 

Voorbeeld 2

Je bent op de site van een psycholoog omdat je je waarschijnlijk zorgen maakt of rot voelt. Misschien is je iets overkomen wat moeilijk en naar is. Je hebt wellicht al enige tijd een slecht beeld van jezelf, of je bent emotioneel uitgeput of je voelt je angstig of ongelukkig. Meestal voelen mensen zich ook machteloos als ze bij mij aankloppen. Of ze zitten klem. Emotionele moeilijkheden of klachten hebben een enorme impact op je leven. Vooral als je er te lang mee door blijft lopen. Hoe moeilijk je probleem of situatie ook is, er is een uitweg. Een psycholoog weet meestal een oplossing of een andere ingang wanneer je er zelf niet meer uitkomt.

 

De webpagina van deze psycholoog staat wél in de gewilde top 3 van Google, waar ruim 60% op klikt. Dat komt natuurlijk niet alleen door de insteek van deze tekst, maar die speelt wél een belangrijke rol. 

 

Wat kun je ervan leren?

 

Begin je tekst niet met iets als:

  • ik zal me even voorstellen;
  • mijn praktijk richt zich op;
  • of ik ben gekwalificeerd om. 

Maar begin je tekst wel met:

  • de problemen, wensen, dromen en/of bezwaren van je lezer;
  • en het tonen van begrip.

Vertel pas daarna wat jij te bieden hebt. 

Dan weet je doelgroep je tekst te waarderen. Wat Google met een hogere positie in de zoekresultaten beloont.   

En misschien nog belangrijker: dan is je lezer meer geneigd om de actie uit te voeren die je hem of haar gunt.

 

Geldt dat ook voor jou na het lezen van dit artikel?  

Tip: deel het op sociale media met je netwerk. Zo help je ook anderen om heldere teksten te schrijven.  

Naar het overzicht